Volkswagen Golf

VW Golf | Golf 3 | VW Passat

VW Polo 1.9 SDI

Volkswagen Polo III 1,9 SDI produkowany w latach 1996-2001

Paliwo: olej napędowy
Olej silnikowy: SAE 5W 50 do 15W 50, wymiana co 15 000 km lub co 1 rok z filtrem
Olej skrzyni biegów: SAE 75W90, sprawdzanie poziomu co 30 000 km lub co 2 lata - wymiana nie wymagana

Płyn chłodzący:
woda i płyn do chłodnic - mieszanka 50/50. Mimimalna temperatura: -35 st. C, sprawdzanie poziomu co 15 000 km, wymiana płynu - co 2 lata
Płyn hamulcowy: FMVSS 116 DOT 4, sprawdzanie poziomu co 15 000 km, wymiana co 2 lata
Olej do układu kierowniczego ze wspomaganiem:
specjalny, VAG G 002 000, sprawdzanie poziomu co 60 000 km - wymiana nie wymagana

Zużycie paliwa
Wersje 3- i 5-drzwiowe (wg normy ECE 93/116)
cykl miejski: 6,2 l/100 km
poza miastem: 3,8 l/100 km
średnie spalanie: 4,7 l/100 km

Wersja 4-drzwiowa (wg normy ECE 80/1268)
przy 90 km/h: 3,7 l/100 km
przy 120 km/h: 5,2 l/100 km
w cyklu miejskim: 5,6 l/100 km

Prędkość maksymalna: 160 km/h

Dane silnika:
Zapłon samoczynny, wtrysk bezpośredni, czterosuwowy, 4-cylindrowy, rzędowy, chłodzony chłodzony cieczą, wałek rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie

Typy silników:
wersje 3- i 5-drzwiowe: AGD
wersja 4-drzwiowa: AEY

Silniki typu AGD oraz AEY
Średnica cylindra: 79,5 mm
Skok tłoka: 95,5 mm

Pojemność skokowa: 1896 cm3

Stopień sprężania: 19,5

Ciśnienie sprężania
nominalne: 2,5 - 3,1 MPa
minimalne: 0,19 MPa
maksymalna różnica między cylindrami: 0,5 MPa

Moc maksymalna: 64 KM przy 4200 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 123 Nm przy ok. 2500 obr/min

Układ rozrządu
Wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem zębatym, napinacz paska mechaniczny półautomatyczny

Luz zaworów do kontroli faz rozrządu 0 mm
Fazy rozrządu
otwarcie zaworu ssącego    16° po ZZ
zamknięcie zaworu ssącego 25° po ZW
otwarcie zaworu wydechowego 28° przed ZW
zamknięcie zaworu wydechowego 19° po ZZ

Popychacze hydrauliczne - zerowy luz roboczy zaworów

Pasek zębaty:
napędu wałka rozrządu, pompy wtryskowej i wałka pośredniego
naciąg regulowany napinaczem mimośrodowym, wymiana co 90 000 km

Układ chłodzenia
zamknięty, obieg wymuszony pompą odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy, wentylator elektryczny z termowyłącznikiem, dodatkowy wentylator w samochodach z klimatyzacją

Termostat w obudowie połączonej z obudową pompy cieczy chłodzącej
początek otwarcia: 85°C
pełne otwarcie: 105°C
minimalnhy skok zaworu: 7 mm
Dwubiegowy elektryczny wentylator sterowany termowyłącznikiem

temperatury włączenia:
bieg 1 - 92 - 97 stC
bieg 2 - 99 - 105 st C

temperatury wyłączenia
bieg 1 - 84 - 91 st C
bieg 2 - 91 - 98 st C

Ciśnienie otwarcia zaworu korka zbiornika wyrównawczego: 140 - 160 kPa
Pompa cieczy chłodzącej: napędzana paskiem wieloklinowym od wału korbowego o naciągu regulowanym samoczynnie napinaczem

Układ smarowania
Zębata pompa oleju, zazębienie zewnętrzne, napędzana kołami zębatymi od wałka pośredniego, połączona z zaworem przelewowym
Ciśnienie oleju (w temperaturze 80°C): przy 2000 obr/min powinno wynosić 0,2 MPa
Ciśnienie otwarcia zaworu przelewowego: 0,57 - 0,67 MPa
Filtr oleju: VAG, wymienny, VAG

Wtryskowy, sterowany elektronicznie układ zasilania składa się z następujących elementów:
zbiornik paliwa
filtr paliwa
filtr powietrza
zespół przepustnicy powietrza z siłownikiem podciśnieniowym
pompa wtryskowa o konstrukcji specjalnej
wtryskiwacze,
czujnik temperatury cieczy chłodzącej,
czujnik temperatury powietrza zasilającego,
czujnik temperatury paliwa (na pompie wtryskowej),
czujnik położenia ZZ i prędkości obrotowej wału korbowego,
czujnik początku wtrysku,
regulator wydatku paliwa (w pompie wtryskowej),
zawór elektromagnetyczny początku wtrysku (w pompie wtryskowej),
zawór elektromagnetyczny zatrzymania silnika (zawór STOP),
zawór elektromagnetyczny recyrkulacji spalin,
zawór elektromagnetyczny sterowania przepustnicy powietrza zasilającego,
elektroniczne urządzenie sterujące,
katalizator

Filtr paliwa
umieszczony w przedziale silnika, odwadnianie co 15 000 km, wymiana co 30 000 km
Filtr powietrza: wymiana co 60 000 km lub co 2 lata

Rozdzielaczowa pompa wtryskowa typu typu Bosch VE 4/10 E 2250 R 640 (w silnikach typu AGD do grudnia 1996 roku) lub Bosch VE 4/10 E 2250 R 728 (od stycznia 1997 roku)
W silniku typu AEY pompa wtryskowa typu Bosch VE 4/10 E 2250 R 640

Kolejność wtrysku: 1-3-4-2 (nr 1 od strony napędu rozrządu)
Prędkość obrotowa biegu jałowego ("na luzie"): 875 - 950 obr/min
Prędkość obrotowa maksymalna (bez obciążenia): 5050 ± 100 obr/min

Wtryskiwacze:
zamknięte z rozpylaczem pięciootworowym o średnicy otworów 0,17 mm, specjalne, o dwóch sprężynach, o nieregulowanym ręcznie ciśnieniu otwarcia, nienaprawialne

Rozpylacze: Bosch DSLA 150 P 442
Ciśnienie otwarcia wtryskiwacza    
- nominalne: 19 - 20 MPa
- minimalne dopuszczalne: 17 MPa

Świece żarowe: ołówkowe

Czujniki

Czujnik temperatury cieczy chłodzącej:
ujemny współczynnik temperaturowym rezystancji, umieszczony na przewodzie wypływu cieczy z głowicy (za pompą wtryskową)
Opór czujnika temperatury cieczy chłodzącej
przy 0°C: 5000 - 7000 W
przy 20°C: 2200 - 3000 W
przy 30°C: 1500 - 2000 W
przy 50°C: 1000 - 1500 W
przy 80°C: 275 - 375 W
przy 100°C: 150 - 225 W

Czujnik temperatury powietrza zasilającego
ujemny współczynnik temperaturowy rezystancji, umieszczony w przedziale silnika z prawej strony elektronicznego urządzenia sterującego w silniku silnik AGD, w silniku AEY umieszczony jest na obudowie filtra powietrza

PODWOZIE
Sprzęgło cierne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną centralną, z samoczynną regulacją skoku jałowego
Średnica zewnętrzna tarczy sprzęgłowej w wersjach wersje 3- i 5-drzwiowe: 175 mm
Średnica zewnętrzna tarczy sprzęgłowej w wersjach 4-drzwiowych: 200 mm

Mechaniczna skrzynia biegów, 5 biegów, bieg wsteczny, biegi zsynchronizowane
Typ skrzyni biegów: w wersjach 3- i 5-drzwiowych: 085
W wersjach 4-drzwiowych: 020 lub 02K

Przełożenia
Wersje 3- i 5-drzwiowe
I bieg    3,45
II bieg    1,95
III bieg 1,25
IV bieg    0,93
V bieg    0,74
bieg wsteczny 3,38
przekładnia główna 3,33 (60/18)

Wersja 4-drzwiowa
I bieg 3,45
II bieg    1,94
III bieg 1,29
IV bieg    0,91
V bieg    0,74
bieg wsteczny 3,17
przekładnia główna 3,67 (66/18)

Przeniesienie napędu
półosie połączone z obu stron za pomocą przegubów równobieżnych kulowych (Rzeppa), z masą wyrównoważającą na prawej (dłuższej) półosi (tylko wersje 4-drzwiowe)

Układ kierowniczy ze wspomaganiem, mechaniczny
Zębatkowa przekładnia kierownicza, zawór rozdzielczy, siłownik

Liczba obrotów koła kierownicy
wersje 3- i 5-drzwiowe    2,89
wersja 4-drzwiowa    3,17

Promień skrętu
wersje 3- i 5-drzwiowe    5,05 m
wersja 4-drzwiowa    5,45 m

Wspomaganie układu kierowniczego za pomocą pompy łopatkowej, napęd paskiem klinowym od wału korbowego
Ciśnienie zasilania (na biegu jałowym)    8,5 - 9,5 MPa

Pasek napędu pompy wspomagania
wersje 3- i 5-drzwiowe / wieloklinowy, napędzający także alternator
wersja 4-drzwiowa / klinowy, osobny

Naciąg paska
wersje 3- i 5-drzwiowe: automatyczny
wersja 4-drzwiowa: regulacja za pomocą śruby

Niezależne zawieszenie przednie, kolumny Mac Pherson, dolne trójkątne wahacze poprzednie, stabilizator poprzeczny prętowy o średnicy 18 mm

Ustawienie kół przednich (samochód nie obciążony)
zbieżność (regulowana)    0 ± 1 mm (0° ± 10¢)
pochylenie koła (regulowane) -0°25¢ ± 20¢
(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 20¢ dla wersji
3- i 5-drzwiowej oraz 30¢ dla wersji 4-drzwiowej)
wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane)
wersje 3- i 5-drzwiowe 1°20¢ ± 30¢
wersja 4-drzwiowa 1°30¢ ± 30¢
(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 30¢)

Piasta koła przedniego: na łożysku dwurzędowym kulkowym skośnym
Zawieszenie tylne: półniezależne, na pojedynczych wahaczach wleczonych odgiętych zespolonych poprzeczną belką podatną skrętnie, na sprężynach śrubowych współosiowych z amortyzatorami hydraulicznymi teleskopowymi dwustronnego działania (golenie resorujące)

Ustawienie kół tylnych (samochód nie obciążony)
zbieżność (nieregulowana) 2,0 ± 1 mm (0°20¢ ± 10¢)
pochylenie koła (nieregulowane)
wersje 3- i 5-drzwiowe    -1°40¢ ± 20¢
wersja 4-drzwiowa -1°30¢ ± 10¢
(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 20¢)

Piasta koła tylnego: na dwóch łożyskach stożkowych tworzących całość z bębnem hamulca

Układ hamulcowy
Hamulec roboczy: hydrauliczny, dwuobwodowy (podział po przekątnej), ze wspomaganiem podciśnieniowym, z układem przeciwblokującym (wyposażenie niektórych wersji)

Hamulce kół przednich: tarczowe, z zaciskiem pływającym, z tarczami pełnymi (wersja 4-drzwiowa) lub wentylowanymi (wersje 3- i 5-drzwiowe), Volkswagen

Średnica zewnętrzna tarczy: 239 mm
Grubość tarczy
nominalna
wersja 4-drzwiowa: 12 mm
wersje 3- i 5-drzwiowe: 18 mm
minimalna dopuszczalna
wersja 4-drzwiowa: 10 mm
wersje 3- i 5-drzwiowe: 16 mm
Grubość nakładek ciernych
nominalna
wersja 4-drzwiowa: 14 mm
wersje 3- i 5-drzwiowe: 12 mm
minimalna dopuszczalna
wersja 4-drzwiowa (bez płytki podstawy): 2 mm
wersje 3- i 5-drzwiowe (z płytką podstawy): 7 mm
Średnica cylindra zacisku: 48 mm
Hamulce kół tylnych: bębnowe, z samoczynną regulacją luzu szczęk, Volkswagen

Średnica robocza bębna
nominalna
wersje 3- i 5-drzwiowe bez układu przeciwblokującego: 180 mm
wersje 3- i 5-drzwiowe z układem przeciwblokującym
oraz wersja 4-drzwiowa    200 mm
maksymalna po naprawie
wersje 3- i 5-drzwiowe bez układu przeciwblokującego: 181,5 mm
wersje 3- i 5-drzwiowe z układem przeciwblokującym
wersja 4-drzwiowa: 201,5 mm

Grubość okładzin
nominalna: 5 mm
minimalna dopuszczalna: 2,5 mm

Szerokość okładzin
wersje 3- i 5-drzwiowe bez układu przeciwblokującego: 30 mm
wersje 3- i 5-drzwiowe z układem przeciwblokującym
wersja 4-drzwiowa: 40 mm
Średnica cylinderków: 17,46 mm

Pompa hamulcowa: układ tandem, Bendix lub Teves

Średnica tłoków
wersje bez układu przeciwblokującego: 20,64 mm
wersje z układem przeciwblokującym: 22,2 mm

Podciśnieniowe urządzenie wspomagające
Średnica tłoka
wersje 3- i 5-drzwiowe bez układu przeciwblokującego: 203,2 mm (8²)
wersje 3- i 5-drzwiowe z układem przeciwblokującym
wersja 4-drzwiowa 228,6 mm (9²)

Hamulec ręczny: mechaniczny na koła tylne

ABS: sterowany elektronicznie, ITT (Teves) Mark 04 GI, Mark 20 GI
ABS to następujące komponenty:
elektroniczne urządzenie sterujące,
hydrauliczny zespół sterowania, umieszczony razem z elektronicznym urządzeniem
sterującym w przedziale silnika z lewej strony, zawierający elektryczną pompę
hydrauliczną i osiem elektrozaworów sterowania,
pompę hamulcową i podciśnieniowe urządzenie wspomagające,
cztery indukcyjne czujniki prędkości kół.
Odstęp czoła czujnika od koła nadajnika impulsów (nieregulowany)    0,5 ± 0,1 mm
Rezystancja czujnika prędkości 1000-1300 W
Sterownik elektroniczny: złącze 25-stykowe

Koła i opony
Obręcze kół
wersje 3- i 5-drzwiowe: 5,5 J 13 lub 6 J 14 (wyposażenie dodatkowe) i 3 1/2 J 14 (koło zapasowe)
wersje 4-drzwiowe: 6 J 14 oraz 3 1/2 J 14 (koło zapasowe)

Opony bezdętkowe 185/55 R 14 i T 105/70 R 14 (koło zapasowe)

Prawidłowe ciśnienie w oponach
wersje 3- i 5-drzwiowe
obciążenie częściowe
przód 0,23 MPa
tył 0,25 MPa
obciążenie całkowite
przód 0,24 MPa
tył 0,28 MPa

wersja 4-drzwiowa
obciążenie częściowe
przód 0,21 MPa
tył 0,23 MPa
obciążenie całkowite
przód 0,20 MPa
tył 0,26 MPa
koło zapasowe 0,42 MPa

WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE
Akumulator: 12 V 61 Ah/330 A, minus na masie
Alternator: Bosch KC 14V 40/70 A lub Bosch KC 14 V 50/90 A

Alternator Bosch KC 14 V 40/70 A, parametry:
Prąd pod napięciem 14 V
minimalny 40 A
maksymalny 70 A
Długość szczotek
nominalna 12 mm
minimalna dopuszczalna 5 mm

Alternator Bosch KC 14 V 50/90 A, parametry:
Prąd pod napięciem 14 V
minimalny 50 A
maksymalny 90 A
Długość szczotek
nominalna: 12 mm
minimalna dopuszczalna: 5 mm

Pasek napędu alternatora
wieloklinowy, wspólny z napędem innych elementów osprzętu (wersje 3- i 5-drzwiowe), wspólny z napędem pompy cieczy chłodzącej (wersja 4-drzwiowa bez klimatyzacji) albo wspólny z napędem sprężarki klimatyzacji (wersja 4-drzwiowa z klimatyzacją), o naciągu regulowanym samoczynnie

Rozrusznik
Bosch DBL 1,8 kW 12 V

Masa własna
wersje 3- i 5-drzwiowa: 960 kg
wersja 4-drzwiowa: 1025 kg

całkowita
wersje 3- i 5-drzwiowa: 1435 kg
wersja 4-drzwiowa: 1500 kg

maksymalna przyczepy niehamowanej
wersje 3- i 5-drzwiowa 450 kg
wersja 4-drzwiowa 480 kg

maksymalna przyczepy hamowanej
wersje 3- i 5-drzwiowa 800 kg
wersja 4-drzwiowa 1000 kg

Pojemności
Pojemność zbiornika paliwa: 45 litrów
Pojemność układu smarowania z filtrem: 4,3-4,7 litrów
układ chłodzenia: 6,5 litrów
Pojemność skrzyni biegów
typu 085: 3,1 litrów
typu 020 lub 02K: 1,9 litrów

Pojemność układu hamulcowego: 0,5 litra
Pojemność układu kierowniczego ze wspomaganiem: 0,7-0,9 litra

do góry