Volkswagen Golf

VW Golf | Golf 3 | VW Passat

Sukcesy VW RACE TOUAREG na Rajdzie Dakar

Edycja 2009 Rajdu Dakar przeszła do historii przede wszystkim dzięki nowym przebiegu trasy, ale najważniejsze były oczywiście sukcesy kierowców.

VW Race Touareg Dakar
VW Race Touareg przez wodę

Po raz pierwszy to kultowe już wydarzenie motoryzacyjne na świecie nie miało mety w Dakarze. Organizatorzy postanowili wytyczyć trasę rajdu w Ameryce Południowej (Argentyna, Chile). Volkswagen po raz pierwszy od 1980 roku odniósł w tej edycji podwójne zwycięstwo.

Przez 30-lat historii Rajd Dakar rozgrywany był na terenie Afryki i Europy. Piaszczyste regiony północnych krajów Afryki a także wybrzeża Portugalii i Hiszpanii były teatrem wydarzeń: największego sprawdzianu sprzętu i kierowców, którzy stawali na starcie przybywszy niemal z całego świata.

W roku 2009, ze względu na zagrożenie terrorystyczne i konieczność odwołania Rajdu Dakar rok wcześniej, czyli w roku 2008, organizatorzy (Amaury Sport Organisation) zdecydowali przenieść rajd do Ameryki Południowej. Zadecydowały warunki, które zbliżone były do tego, co oferowały tereny oryginalnego rajdu. Nowa droga wyścigu prowadziła przez Patagonię, pustynię Atakama oraz górskie szlaki w Andach.

Triumfatorem tego dziewiczego przejazdu okazał się startujący od 2006 roku duet Giniel de Villiers i Dirk von Zitzewitz, jadący Volkswagenem Race Touaregiem. Samochód z numerem 305 wygrał w klasyfikacji końcowej z przewagą ponad ośmiu minut. To nie tylko pierwszy od ponad dwudziestu lat sukces niemieckiej marki, lecz także pierwsza wygrana samochodu z silnikiem Diesla w długiej historii rajdu.

Wśród załóg startujących pod szyldem niemieckiego koncernu znaleźli się - oprócz oczywiście zwycięzców - Carlos Sainz i Michel Perin, Dieter Depping i Timo Gottschalk oraz zajmujący ostatecznie drugą lokatę Mark Miller z pilotującym go Ralphem Pitchfordem. Na trzecim miejscu klasyfikacji generalnej rajdu uplasował się jadący Hummerem Amerykanin Robby Gordon. Spośród 168 startujących w wyścigu samochodów, rajd ukończyło dziewięćdziesiąt drużyn.

Trasa Rajdu Dakar 2009 liczyła 9574 km 1 należała do najtrudniejszych w historii tego wyścigu.

Przed startem
Jak co roku, przygotowania do wyścigu rozpoczęły się wiele miesięcy wcześniej. Już podczas ubiegłorocznych* wiosenno-letnich rajdów Dakar Series, poprzedzających styczniową rywalizację, testowane przez zespół  1 Volkswagena modele udowodniły swoją niezawodność I i doskonałe przygotowanie terenowe. Zarówno w kwietniowym wyścigu na Węgrzech i w Rumunii, jak i podczas czerwcowej imprezy Rallye dos Sertoes w Brazyli zespół Volkswagena zajął pierwsze miejsca.

Pomimo doskonałych wyników, we wrześniu drużyna poddała swoje pojazdy dodatkowym dwutygodniowym testom w Maroku, gdzie dostosowywano ich parametry do potrzeb nowej trasy Rajdu Dakar. Tak przygotowane Race Touaregi zostały w połowią grudnia wysłane drogą lotniczą do Argentyny. Dwa tygodnie wcześniej w podróż do Buenos Aires wyruszyły statkiem „Grandę Benelux" pojazdy serwisowe Volkswagena. Na pokładzie, oprócz kilku ciężarówek MAN, Touaregów oraz Transporterów znalazło się również 60 ton części zamiennych i ekwipunek dla 80 członków zespołu. Doskonała organizacja logstyki zagwarantowała bezpieczny transport cennego ładunku, który 28 grudnia, czyli na pięć dni przed startem Rajdu Dakar 2009, został odebrany w Puerto de Buenos Aires.

Sukcesy Touarega
Trasa zaskakiwała już od pierwszych dni wyścigu. Poza szybkimi odcinkami szutrowymi i długimi przejazdami przez pustynne wydmy, uczestnicy musieli zmagać się również ze skalistym podłożem w wyższych partiach Andów. Zmieniające się wielokrotnie w ciągu dnia warunki wymagały od kierowców doskonałej koncentracji i szczególnych zdolności adaptacyjnych.

Od początku rajdu załogi Race Touaregów uzyskiwały wały najlepsze czasy przejazdów. Finalnie, dziesięć z trzynastu etapów zakończyło się zwycięstwew zespołu z Wolfsburga. Dwukrotnie w wyścigu triumfował jadący BMW Nasser Al-Attiyah, który po szóstym etapie został zdyskwalifikowany z powodu opuszczenia dziewięciu obligatoryjnych punktów kontroli Natomiast trzynasty etap wygrał kierujący Mitsubishi Hiszpan Joan Roma.

Według wielu obserwatorów, zwycięzcą wyścil gu mógł zostać inny z teamów Volkswagena. Carlos Sainz, który po dziesiątym etapie przewodził klasyfikacji generalnej z przewagą ponad 25 minut, musiał z powodu wypadku wycofać się z rajdu tuż przed przedostatnim odcinkiem trasy. Volkswagen nie stracił jednak pozycji lidera - przejął ją wówczas Mark Miller Ale etap kończący wyścig okazał się sukcesem duetu de Villiers - Zitzewitz. Był to czwarty wygrany przez ekipę odcinek trasy rajdu i szósty, w którym zwycięska drużyna znalazła się wśród trójki najlepszych uczestników.

Podobnie jak zajmujący drugą pozycję duet Miller i Pitchford. Podwójny sukces teamu Volkswagena przypieczętował wynik czwartej załogi z Wolfsburga. Dieter Depping i Timo Gottschalk zakończyli udział w rajdzie na znakomitej szóstej pozycji. Doskonały wynik niemieckiej ekipy ucieszył zwycięzców tym. bardziej, że - zdaniem wieloletnich uczestników rajdu - amerykańska trasa licząca 9574 km, w tym ponad 5600 km odcinków specjalnych, należała do najtrudniejszych w historii.

Gratulacjom dla zwycięskiego teamu nie było końca. Zdobywcom pierwszego i drugiego miejsca gratulował Kris Nissen, dyrektor Volkswagen Motosport, obecny w Argentynie od pierwszego dnia wyścigu, a także Horst Neumann, członek zarządu koncernu. Wyrazy uznania złożył triumfatorom również zdobywca Grand Prix drugiej edycji rajdu Freddy Kottulinsky, który wraz z Gerhardem Lóffelmannem startował w 1980 roku w Volkswagenie Iltis. Na drugim miejscu znaleźli się wówczas koledzy z zespołu - Francuzi Patrick Zaniroli i Philippe Colesse.

Tegoroczne podwójne zwycięstwo Volkswagena to nie pierwszy tak spektakularny sukces marki. W 2003 roku koncern wrócił do długodystansowych wyścigów samochodowych z przełomową technologią TDI, a w 2004 roku wystawił pierwszą generację Race Touaregów, którymi w latach 2005 i 2007 zdobył Grand Prix Federacji FIA podczas Międzynarodowych Rajdów Długodystansowych. Podwójne zwycięstwo w zakończonym 18 stycznia Rajdzie Dakar to największy sukces Race Touarega.

do góry