Volkswagen Golf

VW Golf | Golf 3 | VW Passat

3-cylindrowy silnik 1.2 TDI

Volkswagen jest wielkim zwolennikiem downsizingu (czyli zmniejszenia pojemności, a w efekcie spalania) i podnoszenia wydajności nowoczesnych silników (ich mocy i momentu obrotowego). Trzycylindrowy silnik 1.2 TDI od VW to doskonały przykład dobrej interpretacji idei downsizingu.

Silnik 1.2 TDI o trzech cylindrach osiąga moment obrotowy 180 Nm i spala 3.3 litra/100 km oleju napędowego w VW Polo BlueMotion. Pierwsze GTi z 1976 r (Golf) osiągał 140 Nm, ale potrzebował ponad 10 litrów/100 km.

Christian Lensch Franzen, 29-letni kierownik odpowiedzialny za projekt nowej trzycylindrowej jednostki napędowej, wyjaśnia, dlaczego zdecydował się na takie rozwiązanie:

"Jeśli chce się podnieść efektywność, trzeba zredukować tarcie wewnętrzne w silniku. A jednostka trzycylindrowa ma przecież mniejszą liczbę cylindrów niż 4 - cylindrowa. Poza tym jest lżejsza. Silnik 1.2 TDI z czterema cylindrami nie miałby sensu, gdyż optymalny termodynamiczny współczynnik sprawności w przypadku diesla wymaga przynajmniej 350 cm

W przeciwieństwie do silnika z 4 cylindrami, w silniku TDI  wyposażonej w trzy cylindry czopy na wale korbowym nie są uszeregowane zgodnie z zasadą symetrii odbiciowej – mówi inżynier. Podczas pracy, w wyniku nierównych ruchów trzech tłoków dochodzi do powstania wolnych momentów bezwładności, które mogłyby prowadzić do ruchów destabilizujących silnik.

„Udało nam się to zneutralizować poprzez zastosowanie wałka wyrównoważającego” – dodaje Lensch Franzen. Inną zaletą silnika 3 - cylindrowego silnika TDI jest brak wolnych sił masowych drugiego rzędu, jak to ma miejsce w jednostce 4- cylindrowej – stąd tak przyjemna dla ucha praca motoru. Spore wyzwanie dla inżynierów stanowiły również niskie parametry zużycia paliwa. Spalanie na poziomie 3,3 litra w przypadku samochodu o mocy 75 KM (55 kW), który wraz z kierowcą waży 1150 kilogramów, jest cechą wartą podkreślenia. „Musieliśmy użyć wszelkich możliwych środków, takich jak redukcja tarcia wewnętrznego w obszarze mechaniki silnika, technologia bezpośredniego wtrysku Common Rail najnowszej generacji czy wtryskiwacze sterowane zaworami elektromagnetycznymi, które umożliwiają siedem wtrysków w trakcie jednego cyklu spalania. Zoptymalizowaliśmy też turbosprężarkę” – wyjaśnia Lensch Franzen. Niewielka turbina pracuje z prędkością 271 000 obrotów na minutę. Miłym efektem ubocznym jest także oszczędność. „Szczególnie podoba mi się, że tankując do Polo 45 litrów paliwa, pokonam nim dystans 1370 kilometrów".

3 pojemności na cylinder, nawet w wersji o krótkim skoku”. Jakie były największe wyzwania dotyczące rozwoju tej jednostki?

„Ekstremalnie ambitne wartości zużycia i emisji spalin oraz gwarancja optymalnej akustyki i harmonijnej pracy silnika. W moim przekonaniu wszystko nieźle się udało” – twierdzi LenschFranzen. I rzeczywiście, uśredniona wartość emisji CO2 – 87 g/km – plasuje ten silnik w ścisłej czołówce światowej. Wyróżnia się on też nadzwyczaj rytmiczną pracą.

do góry