Volkswagen Golf

VW Golf | Golf 3 | VW Passat

VW Golf

Volkswagen Golf IV 1.9 TDI dane techniczne

SILNIK 1.9 TDI - dane techniczne

Zapłon samoczynny, doładowany turbosprężarką z chłodzeniem powietrza doładowanego, z wtryskiem bezpośrednim do komory półotwartej w tłoku, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, z wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie

Silnik 1.9 TDI typu AGR

Średnica cylindra: 79.5 mm
Skok tłoka: 95.5 mm
Pojemność skokowa: 1896 cm3
Stopień sprężania: 19.5

Ciśnienie sprężania

  • nominalne ciśnienie sprężania w silniku 1.9 TDI: 2.5 - 3.1 MPa
  • minimalne cisn. sprężania 1.9 TDI: 1.9 MPa
  • dopuszczalna różnica ciśnienia sprężania między cylindrami dla silnika 1.9 TDI to 0.5 MPa

Moc maksymalna: 66 kW (90 KM) przy 4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 210 Nm przy 1900 obr/min

Układ rozrządu 1.9 TDI: Wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem zębatym, napinacz paska mechaniczny półautomatyczny

Luz zaworów do kontroli faz rozrządu 0 mm
Fazy rozrządu dla silnika 1.9 TDI:

  • otwarcie zaworu ssącego 16° po ZZ
  • zamknięcie zaworu ssącego 25° po ZW
  • otwarcie zaworu wydechowego 28° przed ZW
  • zamknięcie zaworu wydechowego 19° przed ZZ

Luz roboczy zaworów: zerowy, zastosowano popychacze hydrauliczne
Oznaczenie wałka rozrządu: znakiem 38A (między krzywkami zaworów ssącego i wydechowego cylindra nr 1) oraz znakiem DE (między krzywkami zaworów ssącego i wydechowego cylindra nr 2) wybitymi na wałku

Pasek zębaty napędu wałka rozrządu, pompy wtryskowej i pompy cieczy chłodzącej

  • naciąg regulowany wstępnym ustawieniem napinacza umieszczonego mimośrodowo
  • wymiana paska co 60 000 km

Układ chłodzenia silnika 1.9 TDI: zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy, wentylator elektryczny sterowany termowyłącznikiem umieszczonym w lewym zbiorniku chłodnicy lub dwa wentylatory elektryczne sterowane przez zespół regulacji temperatury poprzez termowyłącznik (wersje z klimatyzacją)

Termostat w silniku 1.9 TDI umieszczony jest po lewej stronie kadłuba za pompą cieczy chłodzącej

  • temperatura początku otwarcia termostatu: 85°C
  • temperatura pełnego otwarcia 105°C
  • skok minimalny zaworu 7 mm

Wentylatory

  • w samochodach z silnikami 1.9 TDI bez klimatyzacji montowano jeden wentylator, elektryczny, o dwóch prędkościach, o mocy 60/100 W i średnicy łopatek 345 mm, sterowany termowyłącznikiem
  • w samochodach z silnikiem 1.9 TDI, w którym jest klimatyzacja, instalowano dwa wentylatory elektryczne o dwóch prędkościach. Lewy wentylator o mocy 60/250 W i średnicy łopatek 345 mm, prawy o mocy 60/220 W i średnicy łopatek 290 mm, sterowane przez zespół regulacji temperatury poprzez termowyłącznik

Temperatura włączenia wentylatora:

  1. prędkość wentylatora: 92 - 97°C
  2. prędkość: 99 - 105°C

Temperatura wyłączenia wentylatora:

  1. prędkość: 84 - 91°C
  2. prędkość: 91 - 98°C

Nadciśnienie otwarcia zaworu korka zbiornika wyrównawczego: 140 - 160 kPa

Układ smarowania pod ciśnieniem, z chłodnicą oleju. Pompa oleju zębata, o zazębieniu wewnętrznym, napędzana łańcuchem jednorzędowym od wału korbowego, napinacz łańcucha samoczynny, zintegrowana z zaworem przelewowym

Ciśnienie minimalne oleju w silniku 1.9 TDI przy temperaturze 80°C:

  • ciśnienie oleju na biegu jałowym: 0.1 MPa
  • przy 2000 obr/min: 0.2 MPa

Ciśnienie otwarcia zaworu przelewowego: 1.2 MPa
Czujnik ciśnienia oleju wkręcony we wspornik filtru oleju

  • napięcie zasilania 12 V
  • ciśnienie rozwarcia styków 0.07 MPa

Oznaczenie czujnika ciśnienia oleju: kolorem brązowym. Filtr oleju wymienny, VAG

Układ zasilania silnika 1.9 TDI: wtryskowy, z doładowaniem turbosprężarką i chłodzeniem powietrza doładowanego, sterowany elektronicznie. W skład układu zasilania silnika wchodzą:

  • zbiornik paliwa
  • filtr paliwa
  • filtr powietrza
  • turbosprężarka
  • chłodnica powietrza doładowanego
  • zawór przepustnicy powietrza
  • zawór elektromagnetyczny przepustnicy powietrza
  • pompa wtryskowa o konstrukcji specjalnej
  • wtryskiwacze
  • czujnik temperatury cieczy chłodzącej
  • czujnik temperatury i ciśnienia powietrza zasilającego
  • przepływomierz powietrza
  • czujnik temperatury paliwa (na pompie wtryskowej)
  • czujnik położenia ZZ i prędkości obrotowej wału korbowego
  • czujnik położenia pedału przyspieszenia
  • czujnik początku wtrysku
  • czujnik położenia trzpienia regulacyjnego (na pompie wtryskowej)
  • czujnik położenia pedału sprzęgła
  • regulator wydatku paliwa (w pompie wtryskowej)
  • zawór elektromagnetyczny początku wtrysku (w pompie wtryskowej)
  • zawór elektromagnetyczny zatrzymania silnika (zawór STOP)
  • zawór elektromagnetyczny recyrkulacji spalin
  • zawór pneumatyczny recyrkulacji spalin
  • zawór elektromagnetyczny ograniczenia ciśnienia doładowania
  • zawór pneumatyczny ograniczenia ciśnienia doładowania
  • świece żarowe
  • włącznik świateł hamowania
  • elektroniczne urządzenie sterujące
  • katalizator utleniający w układzie wydechowym
  • przekaźnik główny i przekaźnik świec żarowych
  • lampka kontrolną w zestawie wskaźników.

Stosowany w silniku 1.9 TDI filtr paliwa to Mann WK 853/3, umieszczony w przedziale silnika przed prawym nadkolem. Odwadnianie filtra paliwa powinno być przeprowadzane co 15 000 km lub co 1 rok. Wymianę filtra paliwa należy przeprowadzić co 30 000 km

Filtr powietrza suchy, z wymiennym wkładem papierowym, Mann C37 153,  umieszczony po lewej stronie przedziału silnika za akumulatorem. Wymianę filtra powietrza w silniku 1.9 TDI należy przeprowadzić co 60 000 km.

Pompa wtryskowa rozdzielaczowa, sterowana elektronicznie, Bosch VE 4/10 E 2075 R 700. Kolejność wtrysku 1-3-4-2 (cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu)

Ustawienie statyczne pompy za pomocą trzpienia ustawczego. Ustawienie dynamiczne pompy / za pomocą testera VAG 1551 lub VAG 1552

Prędkość obrotowa biegu jałowego (nieregulowana): 875 - 950 obr/min. Prędkość obrotowa maksymalna (bez obciążenia) 5000 ± 200 obr/min.

Wtryskiwacze zamknięte z rozpylaczem pięciootworowym o średnicy otworów 0.17 mm, specjalne, o dwóch sprężynach, o nieregulowanym ręcznie ciśnieniu otwarcia, nienaprawialne

Typ wtryskiwaczy w silniku 1.9 TDI:

  • wtryskiwacze cylindrów nr 1, 2 i 4 - Bosch 0432 193 733 (0986 430 434)
  • wtryskiwacz cylindra nr 3 / Bosch 0432 193 734 (0986 430 435)

Ciśnienie otwarcia wtryskiwacza dla silnika 1.9 TDI:   

  • nominalne ciśnienie otwarcia wtryskiwacza: 19 - 20 MPa
  • minimalne dopuszczalne: 17 MPa

Świece żarowe 1.9 TDI: ołówkowe, Bosch 0250 020 022. Napięcie zasilania 12 V.

Czujnik temperatury cieczy chłodzącej termistancyjny, podwójny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony na przewodzie wypływu cieczy z głowicy

Rezystancja czujnika temperatury cieczy chłodzącej (między stykami 1 i 3 złącza czujnika lub 70 i 54 złącza urządzenia sterującego)

przy 0°C

5000 - 6500 W

przy 10°C

3300 - 4500 W

przy 20°C

2200 - 3000 W

przy 30°C

1500 - 2000 W

przy 40°C

1000 - 1400 W

przy 50°C

700 - 950 W

przy 60°C

540 - 680 W

przy 70°C

400 - 500 W

przy 80°C

275 - 375 W

przy 90°C

200 - 275 W

przy 100°C

150 - 225 W

Czujnik temperatury i ciśnienia powietrza zasilającego / podwójny, termistancyjny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony w przedziale silnika z przodu po prawej stronie (na przewodzie łączącym chłodnicę powietrza z kolektorem ssącym)

Oznaczenie złącza

  • czujnik temperatury - styki 1 i 2
  • czujnik ciśnienia - styki 3 i 4

Napięcie zasilania (między stykami 1 i 2 złącza): 5 V

Rezystancja czujnika temperatury powietrza zasilającego w silniku 1.9 TDI (między stykami czujnika lub między stykami 13 i 25 złącza urządzenia sterującego)

przy 0°C

5000 - 6500 W

przy 10°C

3300 - 4500 W

przy 20°C

2200 - 3000 W

przy 30°C

1500 - 2000 W

przy 40°C

1000 - 1400 W

przy 50°C

700 - 950 W

przy 60°C

540 - 680 W

przy 70°C

400 - 500 W

przy 80°C

275 - 375 W

przy 90°C

200 - 275 W

przy 100°C

150 - 225 W

Przepływomierz powietrza masowy z termoanemometrem drutowym, umieszczony w przedziale silnika po lewej stronie na wyjściu filtru powietrza

  • napięcie zasilania (między stykami 3 i 5 złącza): 12 V
  • napięcie zasilania (między stykami 1 i 5 złącza): 5 V

Czujnik temperatury paliwa w silniku 1.9 TDI: termistancyjny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony w pompie wtryskowej
Rezystancja czujnika temperatury paliwa (między stykami 4 i 7 złącza pompy wtryskowej lub 53 i 76 złącza urządzenia sterującego

Rezystancja czujnika temperatury paliwa

przy 0°C

5000 - 6500 W

przy 10°C

3300 - 4500 W

przy 20°C

2200 - 3000 W

przy 30°C

1500 - 2000 W

przy 40°C

1000 - 1400 W

przy 50°C

700 - 950 W

Czujnik położenia ZZ i prędkości obrotowej wału korbowego w silniku 1.9 TDI: indukcyjny, umieszczony po lewej stronie kadłuba z tyłu (przy kole zamachowym), współpracujący z tarczą nadajnika impulsów o 4 wycięciach umieszczoną na wale korbowym przed kołem zamachowym

  • rezystancja czujnika (między stykami 1 i 2 czujnika lub 67 i 69 złącza urządzenia sterującego): 1000 - 1500 W

Czujnik położenia pedału przyspieszenia potencjometryczny, umieszczony przy pedale przyspieszenia (wewnątrz nadwozia), zawierający także stycznik swobodnego położenia pedału
Oznaczenia styków złącza czujnika

  • czujnik położenia pedału: styki 1, 2 i 3
  • stycznik swobodnego położenia pedału: styki 4 i 6

Rezystancja między stykami złącza czujnika (lub stykami złącza urządzenia sterującego)

  • 1 i 3 (24 i 23) pedał swobodny: 800 - 1400 W
  • 2 i 3 (11 i 23) pedał swobodny: 800 - 1400 W
  • 4 i 6 (12 i 25)  pedał swobodny: 800 - 1200 W
  • pedał wciśnięty do oporu: ¥ W

Czujnik początku wtrysku w silniku 1.9 TDI: elektromagnetyczny, umieszczony na wtryskiwaczu 3. cylindra

  • rezystancja (między stykami czujnika lub między stykami 55 i 62 złącza urządzenia sterującego): 80 - 120 W

Regulator wydatku paliwa umieszczony w pompie wtryskowej, zintegrowany z czujnikiem położenia trzpienia regulatora

  • rezystancja regulatora (między stykami 5 i 6 złącza pompy wtryskowej): 0.5 - 2.5 W

Czujnik położenia trzpienia regulatora wydatku umieszczony w pompie wtryskowej

  • rezystancja czujnika (między stykami 1 i 2 złącza pompy wtryskowej lub 56 i 57 złącza urządzenia sterującego): 4.9 - 7.5 W
  • rezystancja czujnika (między stykami 2 i 3 złącza pompy wtryskowej lub 57 i 64 złącza urządzenia sterującego): 4.9 - 7.5 W

Zawór elektromagnetyczny początku wtrysku umieszczony na pompie wtryskowej

  • rezystancja zaworu (między stykami 9 i 10 złącza pompy wtryskowej) 12 - 20 W

Zawór przepustnicy powietrza zamocowany do kolektora ssącego, sterowany przez zawór elektromagnetyczny

Zawór elektromagnetyczny przepustnicy powietrza sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące, zamocowany do kolektora ssącego

  • rezystancja zaworu 25 - 45 W

Zawór elektromagnetyczny recyrkulacji spalin umieszczony w przedziale silnika z tyłu na kolektorze ssącym

  • rezystancja zaworu 14 - 20 W

Zawór pneumatyczny recyrkulacji spalin zamocowany do kolektora ssącego, sterowany podciśnieniem poprzez zawór elektromagnetyczny

Zawór elektromagnetyczny ograniczenia ciśnienia doładowania w silniku 1.9 TDI umieszczony z tyłu przedziału silnika po lewej stronie na przegrodzie czołowej

  • napięcie zasilania 12 V
  • rezystancja (między stykami zaworu) 25 - 45 W

Zawór pneumatyczny ograniczenia ciśnienia doładowania upustowy
Czujnik położenia pedału sprzęgła umieszczony przypedale sprzęgła

  • napięcie zasilania 12 V
  • rezystancja: pedał wciśnięty maksymalnie: 10 W. Pedał swobodny: ¥ W

Włącznik świateł hamowania podwójny, spełniający również rolę czujnika położenia pedału hamulca, umieszczony przy pedale hamulca

Oznaczenia styków złącza włącznika

  • włącznik świateł hamowania: styki 1 i 4
  • czujnik położenia pedału: styki 2 i 3

Turbosprężarka w silniku 1.9 TDI: Garrett, z zaworem ograniczenia ciśnienia doładowania sterowanym przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika poprzez zawór elektromagnetyczny

Ciśnienie doładowania 1.9 TDI: (mierzone na III biegu przy 1500 - 3000 obr/min silnika)

  • zawór elektromagnetyczny odłączony: 155 - 175 kPa
  • zawór elektromagnetyczny podłączony: 170 - 220 kPa

Chłodnica powietrza doładowanego typu powietrze-powietrze. elektroniczne urządzenie sterujące dla silnika 1.9 TDI: umieszczone w przedziale silnika pod szybą przednią w środkowej części, mikroprocesorowe, z możliwością samodiagnozowania i regulacji wyprzedzenia wtrysku za pomocą testera VAG 1551 lub 1552, 80-stykowe (dwa złącza o stykach oznaczonych 1 do 52 oraz 53 do 80). Typ urządzenia sterującego: Bosch MSA 15.5

Więcej modeli VW Golf TDI na stronie GolfVW.pl - znajdą tam Państwo wszystkie odmiany Volkswagena Golfa z różnymi wersjami silnika TDI.

do góry