Volkswagen Golf

VW Golf | Golf 3 | VW Passat

VW Golf

Volkswagen Golf 1.9 TDI PD

SILNIK

Zapłon samoczynny, doładowany turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek turbiny z chłodzeniem powietrza doładowanego, z wtryskiem bezpośrednim do komory półotwartej w tłoku, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, z wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie
Silnik typu AHF
Średnica cylindra    79,5 mm
Skok tłoka    95,5 mm
Pojemność skokowa    1896 cm3
Stopień sprężania    19,5
Ciśnienie sprężania
-    nominalne    2,5...3,1 MPa
-    minimalne    1,9 MPa
-    dopuszczalna różnica między cylindrami    0,5 MPa
Moc maksymalna    81 kW (110 KM)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej    4150 obr/min
Moment maksymalny    235 N×m
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego    1900 obr/min

Układ rozrządu / wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem zębatym, napinacz paska mechaniczny półautomatyczny
Luz zaworów do kontroli
faz rozrządu    0 mm
Fazy rozrządu
-    otwarcie zaworu ssącego    16° po ZZ
-    zamknięcie zaworu ssącego    25° po ZW
-    otwarcie zaworu wydechowego    28° przed ZW
-    zamknięcie zaworu wydechowego    19° przed ZZ
Luz roboczy zaworów / zerowy, zastosowano popychacze hydrauliczne
Oznaczenie wałka rozrządu / znakiem „38A” (między krzywkami zaworów ssącego i wydechowego cylindra nr 1) oraz znakiem „DE” (między krzywkami zaworów ssącego i wydechowego cylindra nr 2) wybitymi na wałku
Pasek zębaty / napędu wałka rozrządu, pompy wtryskowej i pompy cieczy chłodzącej
-    naciąg / regulowany wstępnym ustawieniem napinacza umieszczonego
    mimośrodowo
-    wymiana / co 60 000 km

Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy, wentylator elektryczny sterowany termowyłącznikiem umieszczonym w lewym zbiorniku chłodnicy lub dwa wentylatory elektryczne sterowane przez zespół regulacji temperatury poprzez termowyłącznik (wersje z klimatyzacją)
Termostat / umieszczony po lewej stronie kadłuba za pompą cieczy chłodzącej
-    temperatura początku otwarcia    85°C
-    temperatura pełnego otwarcia    105°C
-    skok minimalny zaworu    7 mm
Wentylator(y)
-    wersje bez klimatyzacji / jeden, elektryczny, o dwóch prędkościach, o mocy 60/
    /100 W i średnicy łopatek 345 mm, sterowany termowyłącznikiem
-    wersje z klimatyzacją / dwa, elektryczne, o dwóch prędkościach, lewy o mocy
    60/250 W i średnicy łopatek 345 mm, prawy o mocy 60/220 W i średnicy łopatek
    290 mm, sterowane przez zespół regulacji temperatury poprzez termowyłącznik
-    temperatura włączenia
    -    1. prędkości    92...97°C
    -    2. prędkości    99...105°C
-    temperatura wyłączenia
    -    1. prędkości    84...91°C
    -    2. prędkości    91...98°C
Nadciśnienie otwarcia zaworu korka zbiornika wyrównawczego    140...160 kPa

Układ smarowania / pod ciśnieniem, z chłodnicą oleju
Pompa oleju / zębata, o zazębieniu wewnętrznym, napędzana łańcuchem jednorzędowym od wału korbowego, napinacz łańcucha samoczynny, zintegrowana z zaworem przelewowym
Ciśnienie minimalne oleju (w temp. 80°C)
-    na biegu jałowym    0,1 MPa
-    przy 2000 obr/min    0,2 MPa
Ciśnienie otwarcia zaworu przelewowego    1,2 MPa
Czujnik ciśnienia oleju / wkręcony we wspornik filtru oleju
-    napięcie zasilania    12 V
-    ciśnienie rozwarcia styków    0,07 MPa
-    oznaczenie / kolorem brązowym
Filtr oleju / wymienny, VAG

Układ zasilania / wtryskowy, z doładowaniem turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek turbiny i chłodzeniem powietrza doładowanego, sterowany elektronicznie, zawierający:
-    zbiornik paliwa,
-    filtr paliwa,
-    filtr powietrza,
-    turbosprężarkę,
-    chłodnicę powietrza doładowanego,
-    zawór przepustnicy powietrza,
-    zawór elektromagnetyczny przepustnicy powietrza,
-    pompę wtryskową o konstrukcji specjalnej,
-    wtryskiwacze,
-    czujnik temperatury cieczy chłodzącej,
-    czujnik temperatury i ciśnienia powietrza zasilającego,
-    przepływomierz powietrza,
-    czujnik temperatury paliwa (na pompie wtryskowej),
-    czujnik położenia ZZ i prędkości obrotowej wału korbowego,
-    czujnik położenia pedału przyspieszenia,
-    czujnik początku wtrysku,
-    czujnik położenia trzpienia regulacyjnego (na pompie wtryskowej),
-    czujnik położenia pedału sprzęgła,
-    regulator wydatku paliwa (w pompie wtryskowej),
-    zawór elektromagnetyczny początku wtrysku (w pompie wtryskowej),
-    zawór elektromagnetyczny zatrzymania silnika (zawór STOP),
-    zawór elektromagnetyczny recyrkulacji spalin,
-    zawór pneumatyczny recyrkulacji spalin,
-    zawór elektromagnetyczny ograniczenia ciśnienia doładowania,
-    zawór pneumatyczny ograniczenia ciśnienia doładowania,
-    świece żarowe,
-    włącznik świateł hamowania,
-    elektroniczne urządzenie sterujące,
-    katalizator utleniający w układzie wydechowym,
-    przekaźnik główny i przekaźnik świec żarowych,
-    lampkę kontrolną w zestawie wskaźników.
Filtr paliwa / Mann WK 853/3, umieszczony w przedziale silnika przed prawym nadkolem, odwadnianie co 15 000 km lub co 1 rok, wymiana co 30 000 km
Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem papierowym, Mann C37 153,  umieszczony po lewej stronie przedziału silnika za akumulatorem, wymiana co 60 000 km
Pompa wtryskowa / rozdzielaczowa, sterowana elektronicznie, Bosch VE 4/10 E 2075 R 700
Kolejność wtrysku    1-3-4-2
(cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu)
Ustawienie statyczne pompy / za pomocą trzpienia ustawczego
Ustawienie dynamiczne pompy / za pomocą testera VAG 1551 lub VAG 1552
Prędkość obrotowa biegu jałowego    875...950 obr/min
Prędkość obrotowa maksymalna (bez obciążenia)    5000 ± 200 obr/min
Wtryskiwacze / zamknięte z rozpylaczem pięciootworowym o średnicy otworów 0,17 mm, specjalne, o dwóch sprężynach, o nieregulowanym ręcznie ciśnieniu otwarcia, nienaprawialne
Typ
-    wtryskiwacze cylindrów nr 1, 2 i 4 / Bosch 0432 193 733 (0986 430 434)
-    wtryskiwacz cylindra nr 3 / Bosch 0432 193 734 (0986 430 435)
Ciśnienie otwarcia wtryskiwacza    
-    nominalne        19...20 MPa
-    minimalne dopuszczalne    17 MPa
Świece żarowe / ołówkowe, Bosch 0250 020 022
-    napięcie zasilania    12 V
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej / termistancyjny, podwójny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony na przewodzie wypływu cieczy z głowicy
Rezystancja czujnika temperatury cieczy chłodzącej (między stykami „1” i „3” złącza czujnika lub „70” i „54” złącza urządzenia sterującego)
-    przy 0°C    5000...6500 W
-    przy 10°C    3300...4500 W
-    przy 20°C    2200...3000 W
-    przy 30°C    1500...2000 W
-    przy 40°C    1000...1400 W
-    przy 50°C    700...950 W
-    przy 60°C    540...680 W
-    przy 70°C    400...500 W
-    przy 80°C    275...375 W
-    przy 90°C    200...275 W
-    przy 100°C    150...225 W
Czujnik temperatury i ciśnienia powietrza zasilającego / podwójny, termistancyjny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony w przedziale silnika z przodu po prawej stronie (na przewodzie łączącym chłodnicę powietrza z kolektorem ssącym)
Oznaczenie złącza
-    czujnik temperatury / styki „1” i „2”
-    czujnik ciśnienia / styki „3” i „4”
Napięcie zasilania (między stykami „1” i „2” złącza)    5 V
Rezystancja czujnika temperatury powietrza zasilającego (między stykami czujnika lub między stykami „13” i „25” złącza urządzenia sterującego)
-    przy 0°C    5000...6500 W
-    przy 10°C    3300...4500 W
-    przy 20°C    2200...3000 W
-    przy 30°C    1500...2000 W
-    przy 40°C    1000...1400 W
-    przy 50°C    700...950 W
-    przy 60°C    540...680 W
-    przy 70°C    400...500 W
-    przy 80°C    275...375 W
-    przy 90°C    200...275 W
Przepływomierz powietrza / masowy z termoanemometrem drutowym, umieszczony w przedziale silnika po lewej stronie na wyjściu filtru powietrza
-    napięcie zasilania (między stykami „3” i „5” złącza)    12 V
-    napięcie zasilania (między stykami „1” i „5” złącza)    5 V
Czujnik temperatury paliwa / termistancyjny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony w pompie wtryskowej
Rezystancja czujnika temperatury paliwa (między stykami „4” i „7” złącza pompy wtryskowej lub „53” i „76” złącza urządzenia sterującego)
-    przy 0°C    5000...6500 W
-    przy 10°C    3300...4500 W
-    przy 20°C    2200...3000 W
-    przy 30°C    1500...2000 W
-    przy 40°C    1000...1400 W
-    przy 50°C    700...950 W
Czujnik położenia ZZ i prędkości obrotowej wału korbowego / indukcyjny, umieszczony po lewej stronie kadłuba z tyłu (przy kole zamachowym), współpracujący z tarczą nadajnika impulsów o 4 wycięciach umieszczoną na wale korbowym przed kołem zamachowym
-    rezystancja czujnika (między stykami „1” i „2” czujnika
    lub „67” i „69” złącza urządzenia sterującego)    1000...1500 W
Czujnik położenia pedału przyspieszenia / potencjometryczny, umieszczony przy pedale przyspieszenia (wewnątrz nadwozia), zawierający także stycznik swobodnego położenia pedału
Oznaczenia styków złącza czujnika
-    czujnik położenia pedału / styki „1”, „2” i „3”
-    stycznik swobodnego położenia pedału / styki „4” i „6”
Rezystancja między stykami złącza czujnika (lub stykami złącza urządzenia sterującego)
-    „1” i „3” („24” i „23”) pedał swobodny    800...1400 W
-    „2” i „3” („11” i „23”) pedał swobodny    800...1400 W
-    „4” i „6” („12” i „25”)
    pedał swobodny        800...1200 W
    pedał wciśnięty do oporu    ¥ W
Czujnik początku wtrysku / elektromagnetyczny, umieszczony na wtryskiwaczu 3. cylindra
-    rezystancja (między stykami czujnika lub „55” i „62”
    złącza urządzenia sterującego)    80...120 W
Regulator wydatku paliwa / umieszczony w pompie wtryskowej, zintegrowany z czujnikiem położenia trzpienia regulatora
-    rezystancja regulatora (między stykami „5” i „6” złącza
    pompy wtryskowej)    0,5...2,5 W
Czujnik położenia trzpienia regulatora wydatku / umieszczony w pompie wtryskowej
-    rezystancja czujnika (między stykami „1” i „2” złącza
    pompy wtryskowej lub „56” i „57” złącza urządzenia
    sterującego)    4,9...7,5 W
-    rezystancja czujnika (między stykami „2” i „3” złącza
    pompy wtryskowej lub „57” i „64” złącza urządzenia
    sterującego)    4,9...7,5 W
Zawór elektromagnetyczny początku wtrysku / umieszczony na pompie wtryskowej
-    rezystancja zaworu (między stykami „9” i „10” złącza
    pompy wtryskowej)    12...20 W
Zawór przepustnicy powietrza / zamocowany do kolektora ssącego, sterowany przez zawór elektromagnetyczny
Zawór elektromagnetyczny przepustnicy powietrza / sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące, zamocowany do kolektora ssącego
-    rezystancja zaworu    25...45 W
Zawór elektromagnetyczny recyrkulacji spalin / umieszczony w przedziale silnika z tyłu na kolektorze ssącym
-    rezystancja zaworu    14...20 W
Zawór pneumatyczny recyrkulacji spalin / zamocowany do kolektora ssącego, sterowany podciśnieniem poprzez zawór elektromagnetyczny
Zawór elektromagnetyczny ograniczenia ciśnienia doładowania / umieszczony z tyłu przedziału silnika po lewej stronie na przegrodzie czołowej
-    napięcie zasilania    12 V
-    rezystancja (między stykami zaworu)    14...20 W
Zawór pneumatyczny ograniczenia ciśnienia doładowania / przesuwający pierścień zmieniający warunki opływu łopatek turbiny
Czujnik położenia pedału sprzęgła / umieszczony przypedale sprzęgła
-    napięcie zasilania    12 V
-    rezystancja
    -    pedał wciśnięty    maks. 10 W
    -    pedał swobodny    ¥ W
Włącznik świateł hamowania / podwójny, spełniający również rolę czujnika położenia pedału hamulca, umieszczony przy pedale hamulca
Oznaczenia styków złącza włącznika
-    włącznik świateł hamowania / styki „1” i „4”
-    czujnik położenia pedału / styki „2” i „3”
Turbosprężarka / Garrett, o zmiennej geometrii łopatek turbiny
Ciśnienie doładowania (mierzone na III biegu
przy 1500...3000 obr/min silnika)    170...220 kPa
Chłodnica powietrza doładowanego / typu powietrze-powietrze
Elektroniczne urządzenie sterujące / umieszczone w przedziale silnika pod szybą przednią w środkowej części, mikroprocesorowe, z możliwością samodiagnozowania i regulacji wyprzedzenia wtrysku za pomocą testera VAG 1551 lub 1552, 80-stykowe (dwa złącza o stykach oznaczonych 1 do 52 oraz 53 do 80)
Typ / Bosch MSA 15.5

do góry