Volkswagen Golf

VW Golf | Golf 3 | VW Passat

VW Golf

Volkswagen Golf IV 1,9 SDI

SILNIK 1.9 SDI

Zapłon samoczynny, z wtryskiem bezpośrednim do komory półotwartej w tłoku, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, z wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie

Dane techniczne silnika 1.9 SDI typu AGP
Średnica cylindra 79.5 mm
Skok tłoka 95.5 mm
Pojemność skokowa 1896 cm3
Stopień sprężania 19.5
Ciśnienie sprężania

  • nominalne 2.5 - 3.1 MPa
  • minimalne 1.9 MPa
  • dopuszczalna różnica ciśnienia sprężaniamiędzy cylindrami 0.5 MPa

Moc maksymalna 50 kW (68 KM) osiągana przy 4200 obrotów na minutę
Maksymalny moment obrotowy wynosi 133 Nm. Maksymalny moment obrotowy silnik osiąga przy 2400 ± 200 obr/minutę

Układ rozrządu

wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem zębatym, napinacz paska mechaniczny półautomatyczny. Luz zaworów do kontroli faz rozrządu 0 mm

Fazy rozrządu

  • otwarcie zaworu ssącego 11° po ZZ
  • zamknięcie zaworu ssącego 25° po ZW
  • otwarcie zaworu wydechowego 40° przed ZW
  • zamknięcie zaworu wydechowego 10° przed ZZ

Luz roboczy zaworów: zerowy, zastosowano popychacze hydrauliczne

Oznaczenie wałka rozrządu / znakiem 38E (między krzywkami zaworów ssącego i wydechowego cylindra nr 1) oraz znakiem DE (między krzywkami zaworów ssącego i wydechowego cylindra nr 2) wybitymi na wałku

Pasek zębaty: napędu wałka rozrządu, pompy wtryskowej i pompy cieczy chłodzącej

  • naciąg paska zębatego rozrządu oraz pompy wtryskowej i pompy cieczy chłodzącej jest regulowany wstępnym ustawieniem napinacza umieszczonego mimośrodowo

Wymiana paska zębatego co 60 000 km

Układ chłodzenia

zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy, wentylator elektryczny sterowany termowyłącznikiem umieszczonym w lewym zbiorniku chłodnicy lub dwa wentylatory elektryczne sterowane przez zespół regulacji temperatury poprzez termowyłącznik (wersje z klimatyzacją)

Termostat jest umieszczony po lewej stronie kadłuba za pompą cieczy chłodzącej

  • temperatura początku otwarcia: 85°C
  • temperatura pełnego otwarcia: 105°C
  • skok minimalny zaworu 7 mm

Wentylator(y)

  • w wersjach bez klimatyzacji stosowany był jeden elektryczny wentylator o dwóch prędkościach, o mocy 60//100 W i średnicy łopatek 345 mm. Wentylator jest sterowany termowyłącznikiem
  • w wersjach z klimatyzacją stosowano dwa wentylatory elektryczne, o dwóch prędkościach, lewy o mocy 60/250 W i średnicy łopatek 345 mm, prawy o mocy 60/220 W i średnicy łopatek 290 mm, sterowane przez zespół regulacji temperatury poprzez termowyłącznik

Temperatura włączenia wentylatora:

  1. prędkość wentylatora przy temperaturze 92 - 97°C
  2. prędkość wentylatora uruchamia się przy temperaturze 99 - 105°C

Temperatura wyłączenia wentylatora

  1. prędkość wyłączana jest przy temperaturze 84 - 91°C
  2. prędkość wentylatora jest wyłączana przy temp. 91 - 98°C

Nadciśnienie otwarcia zaworu korka zbiornika wyrównawczego 140 - 160 kPa

Układ smarowania: pod ciśnieniem, z chłodnicą oleju
Zębata pompa oleju, o zazębieniu wewnętrznym, napędzana łańcuchem jednorzędowym od wału korbowego, napinacz łańcucha samoczynny, zintegrowana z zaworem przelewowym

Ciśnienie minimalne oleju przy temperaturze 80°C

  • ciśnienie oleju na biegu jałowym: 0.1 MPa
  • ciśnienie oleju przy 2000 obr/min: 0.2 MPa

Ciśnienie otwarcia zaworu przelewowego: 1.2 MPa
Czujnik ciśnienia oleju wkręcony we wspornik filtru oleju

  • napięcie zasilania czujnika ciśnienia oleju: 12 V
  • ciśnienie rozwarcia styków: 0.07 MPa
  • oznaczenie kolorem brązowym

Wymienny filtr oleju VAG

Układ zasilania / wtryskowy, sterowany elektronicznie. Układ zasilania składa się z następujących elementów:

  • zbiornik paliwa
  • filtr paliwa
  • filtr powietrza
  • zespół przepustnicy powietrza
  • pompa wtryskową o konstrukcji specjalnej
  • wtryskiwacze
  • czujnik temperatury cieczy chłodzącej
  • czujnik temperatury powietrza zasilającego
  • czujnik temperatury paliwa (na pompie wtryskowej)
  • czujnik położenia ZZ i prędkości obrotowej wału korbowego
  • czujnik położenia pedału przyspieszenia
  • czujnik początku wtrysku
  • czujnik położenia trzpienia regulacyjnego (na pompie wtryskowej)
  • czujnik położenia pedału sprzęgła
  • regulator wydatku paliwa (w pompie wtryskowej)
  • zawór elektromagnetyczny początku wtrysku (w pompie wtryskowej)
  • zawór elektromagnetyczny zatrzymania silnika (zawór STOP)
  • zawór elektromagnetyczny recyrkulacji spalin
  • zawór pneumatyczny recyrkulacji spalin
  • świece żarowe
  • włącznik świateł hamowania
  • elektroniczne urządzenie sterujące
  • katalizator utleniający w układzie wydechowym
  • przekaźnik główny i przekaźnik świec żarowych
  • lampkę kontrolną w zestawie wskaźników

Filtr paliwa: Mann WK 853/3, umieszczony w przedziale silnika przed prawym nadkolem, odwadnianie co 15 000 km lub co 1 rok, wymiana filtru paliwa: co 30 000 km

Filtr powietrza: suchy, z wymiennym wkładem papierowym, Mann C37 153,  umieszczony po lewej stronie przedziału silnika za akumulatorem, wymiana filtru powietrza: co 60 000 km

Zespół przepustnicy powietrza: z przepustnicą sterowaną przez elektroniczne urządzenie sterujące (styk 49) poprzez silnik elektryczny

  • napięcie zasilania (między stykami 1 i 4 złącza przepustnicy) 12 V
  • rezystancja silnika (między stykami 2 i 3 złącza przepustnicy lub 3 i 49 złącza urządzenia sterującego) 1.5 W

Pompa wtryskowa: rozdzielaczowa, sterowana elektronicznie, Bosch VE 4/10 E 2100 R 724

Kolejność wtrysku: 1-3-4-2 (cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu)

Ustawienie statyczne pompy: za pomocą trzpienia ustawczego
Ustawienie dynamiczne pompy: za pomocą testera VAG 1551 lub VAG 1552

Prędkość obrotowa biegu jałowego: 875 - 1000 obr/min
Prędkość obrotowa maksymalna (bez obciążenia): 5050 ± 100 obr/min

Wtryskiwacze: zamknięte z rozpylaczem pięciootworowym o średnicy otworów 0.17 mm, specjalne, o dwóch sprężynach, o nieregulowanym ręcznie ciśnieniu otwarcia, nienaprawialne

Typ wtryskiwaczy w silniku 1.9 SDI

  • wtryskiwacze cylindrów nr 1, 2 i 4: Bosch 0432 193 733 (0986 430 434)
  • wtryskiwacz cylindra nr 3: Bosch 0432 193 734 (0986 430 435)

Ciśnienie otwarcia wtryskiwacza

  • nominalne ciśnienie otwarcia wtryskiwacza: 19 - 20 MPa
  • minimalne dopuszczalne ciśnienie otwarcia wtryskiwacza: 17 MPa

Świece żarowe w silniku 1.9 SDI: ołówkowe, Bosch 0250 020 022

  • napięcie zasilania świec żarowych: 12 V

Czujnik temperatury cieczy chłodzącej: termistancyjny, podwójny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony na przewodzie wypływu cieczy z głowicy

Rezystancja czujnika temperatury cieczy chłodzącej (między stykami 1 i 3 złącza czujnika lub 70 i 54 złącza urządzenia sterującego)

przy 0°C

5000 - 6500 W

przy 10°C

3300 - 4500 W

przy 20°C

2200 - 3000 W

przy 30°C

1500 - 2000 W

przy 40°C

1000 - 1400 W

przy 50°C

700 - 950 W

przy 60°C

540 - 680 W

przy 70°C

400 - 500 W

przy 80°C

275 - 375 W

przy 90°C

200 - 275 W

przy 100°C

150 - 225 W

Czujnik temperatury powietrza zasilającego / termistancyjny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony w przedziale silnika z tyłu po lewej stronie (na obudowie filtru powietrza)

przy 0°C

5000 - 6500 W

przy 10°C

3300 - 4500 W

przy 20°C

2200 - 3000 W

przy 30°C

1500 - 2000 W

przy 40°C

1000 - 1400 W

przy 50°C

700 - 950 W

przy 60°C

540 - 680 W

przy 70°C

400 - 500 W

przy 80°C

275 - 375 W

przy 90°C

200 - 275 W

przy 100°C

150 - 225 W

Czujnik temperatury paliwa / termistancyjny, o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony w pompie wtryskowej
Rezystancja czujnika temperatury paliwa (między stykami 4 i 7 złącza pompy wtryskowej lub 53 i 76 złącza urządzenia sterującego)

przy 0°C

5000 - 6500 W

przy 10°C

3300 - 4500 W

przy 20°C

2200 - 3000 W

przy 30°C

1500 - 2000 W

przy 40°C

1000 - 1400 W

przy 50°C

700 - 950 W

Czujnik położenia ZZ i prędkości obrotowej wału korbowego / indukcyjny, umieszczony po lewej stronie kadłuba z tyłu (przy kole zamachowym), współpracujący z tarczą nadajnika impulsów o 4 wycięciach umieszczoną na wale korbowym przed kołem zamachowym

Rezystancja czujnika (między stykami 1 i 2 czujnika ub 67 i 69 złącza urządzenia sterującego 1000 - 1500 W

Czujnik położenia pedału przyspieszenia / potencjometryczny, umieszczony przy pedale przyspieszenia (wewnątrz nadwozia), zawierający także stycznik swobodnego położenia pedału

Oznaczenia styków złącza czujnika:

  • czujnik położenia pedału: styki 1, 2 i 3
  • stycznik swobodnego położenia pedału: styki 4 i 6
  • Rezystancja między stykami złącza czujnika (lub stykami złącza urządzenia sterującego) 1 i 3 (24 i 23)
  • pedał swobodny: 800 - 1400 W 2 i 3 (11 i 23)
  • pedał swobodny: 800 - 1400 W 4 i 6 (12 i 25)
  • pedał swobodny: 800 - 1200 W

Czujnik początku wtrysku: elektromagnetyczny, umieszczony na wtryskiwaczu 3. cylindra rezystancja (między stykami czujnika lub między stykami 55 i 62 złącza urządzenia sterującego) 80 - 120 W

Regulator wydatku paliwa / umieszczony w pompie wtryskowej, zintegrowany z czujnikiem położenia trzpienia regulatora rezystancja regulatora (między stykami 5 i 6 złącza pompy wtryskowej): 0.5 - 2.5 W

Czujnik położenia trzpienia regulatora wydatku: umieszczony w pompie wtryskowej rezystancja czujnika (między stykami 1 i 2 złącza pompy wtryskowej lub 56 i 57 złącza urządzenia sterującego): 4.9 - 7.5 W

rezystancja czujnika (między stykami 2 i 3 złącza pompy wtryskowej lub 57 i 64 złącza urządzenia sterującego): 4.9 - 7.5 W

Zawór elektromagnetyczny początku wtrysku: umieszczony na pompie wtryskowej rezystancja zaworu (między stykami 9 i 10 złącza pompy wtryskowej) 12 - 20 W

Zawór elektromagnetyczny recyrkulacji spalin: umieszczony w przedziale silnika z tyłu na kolektorze ssącym rezystancja zaworu: 14 - 20 W

Zawór pneumatyczny recyrkulacji spalin: zamocowany do kolektora ssącego, sterowany podciśnieniem poprzez zawór elektromagnetyczny

Czujnik położenia pedału sprzęgła: umieszczony przypedale sprzęgła napięcie zasilania 12 V. Rezystancja:

  • pedał wciśnięty maksymalnie: 10 W
  • pedał swobodny: ¥ W

Włącznik świateł hamowania: podwójny, spełniający również rolę czujnika położenia pedału hamulca, umieszczony przy pedale hamulca

Oznaczenia styków złącza włącznika:

  • włącznik świateł hamowania: styki 1 i 4
  • czujnik położenia pedału: styki 2 i 3

Elektroniczne urządzenie sterujące: umieszczone w przedziale silnika pod szybą przednią w środkowej części, mikroprocesorowe, z możliwością samodiagnozowania i regulacji wyprzedzenia wtrysku za pomocą testera VAG 1551 lub 1552, 80-stykowe (dwa złącza o stykach oznaczonych 1 do 52 oraz 53 do 80)Typ / Bosch MSA 15.5

do góry