Volkswagen Golf

VW Golf | Golf 3 | VW Passat

Golf IV 1,6i

SILNIK / o zapłonie iskrowym, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, z wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie
Typ silnika AKL lub AEH
Średnica cylindra    81,0 mm
Skok tłoka    77,4 mm
Pojemność skokowa    1595 cm3
Stopień sprężania    10,2
Ciśnienie sprężania
-    nominalne    1,0...1,4 MPa
-    minimalne    0,75 MPa
Moc maksymalna    74 kW (101 KM)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej    5600 obr/min
Moment maksymalny    145 N×m
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego    3800 obr/min

Układ rozrządu / wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem zębatym, napinacz paska mechaniczny półautomatyczny
Luz zaworów do kontroli faz rozrządu    1 mm
Fazy rozrządu
-    otwarcie zaworu ssącego    5° po ZZ
-    zamknięcie zaworu ssącego    41° po ZW
-    otwarcie zaworu wydechowego    37° przed ZW
-    zamknięcie zaworu wydechowego    1° przed ZZ
Luz roboczy zaworów / zerowy, zastosowano popychacze hydrauliczne
Oznaczenie wału rozrządu (umieszczone między krzywkami cylindra nr 1) / B 050
Pasek zębaty / napędu wałka rozrządu i pompy cieczy chłodzącej
-    naciąg / regulowany wstępnym ustawieniem napinacza
-    wymiana / co 80 000 km

Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy, wentylator elektryczny (wersje bez klimatyzacji) lub dwa wentylatory elektryczne (wersje z klimatyzacją) sterowane termowyłącznikiem
Termostat / umieszczony w obudowie z lewej strony kadłuba
-    temperatura początku otwarcia    87°C
-    temperatura pełnego otwarcia    102°C
-    skok minimalny zaworu    7 mm
Wentylator chłodnicy (wersje bez klimatyzacji) / jeden, elektryczny, o dwóch prędkościach, o mocy 60/100 W i średnicy łopatek 345 mm, sterowany termowyłącznikiem
Wentylatory chłodnicy (wersje z klimatyzacją) / dwa, elektryczne, o dwóch prędkościach, o mocy 60/250 W i średnicy łopatek 345 mm (wentylator lewy) oraz o mocy 60/220 W i średnicy łopatek 290 mm (wentylator prawy), sterowane przez zespół elektroniczny i termowyłącznik
Termowyłącznik / podwójny
-    temperatura włączenia
    -    1. prędkości    92...97°C
    -    2. prędkości    99...105°C
-    temperatura wyłączenia
    -    1. prędkości    84...91°C
    -    2. prędkości    91...98°C
Nadciśnienie otwarcia zaworu korka zbiornika wyrównawczego    140...160 kPa

Układ smarowania / pod ciśnieniem, z chłodnicą oleju
Pompa oleju / zębata, o zazębieniu wewnętrznym, napędzana od wału korbowego łańcuchem jednorzędowym
Ciśnienie oleju / przy 2000 obr/min silnika wynosi co najmniej 0,2 MPa
Ciśnienie maksymalne oleju / przy prędkości większej niż 2000 obr/min silnika wynosi 0,7 MPa
Filtr oleju / wymienny, Mann W712/39

Układ zasilania / wtryskowy, wielopunktowy wtrysk benzyny sterowany elektronicznie zintegrowany z układem zapłonowym w ramach systemu sterowania pracą silnika Siemens Simos 2, z kolektorem ssącym o zmiennej długości, pochłanianiem par paliwa, z katalizatorem potrójnego działania i sondą lambda w układzie wydechowym, zawierający:
-    zbiornik paliwa,
-    pochłaniacz par paliwa z zaworem elektromagnetycznym sterowania,
-    zespół pompy paliwa z czujnikiem poziomu paliwa,
-    filtr paliwa,
-    przewód rozdzielczy paliwa z regulatorem ciśnienia paliwa,
-    cztery wtryskiwacze paliwa,
-    zespół przepustnicy z czujnikiem jej położenia i stycznikiem biegu jałowego,
-    regulator prędkości obrotowej biegu jałowego z czujnikiem jego położenia,
-    zawór zmiany długości kolektora ssącego,
-    filtr powietrza.
Pompa paliwa / elektryczna, zanurzona w zbiorniku paliwa, sterowana przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika poprzez przekaźnik, zespolona z czujnikiem poziomu paliwa
-    napięcie znamionowe    12 V
-    ciśnienie tłoczenia    300 kPa
-    wydatek minimalny
    -    przy 13 V    700 cm3/30 s
    -    przy 12 V    500 cm3/30 s
    -    przy 11 V    350 cm3/30 s
    -    przy 10,2 V    200 cm3/30 s
    -    przy 9 V    175 cm3/30 s
Czujnik poziomu paliwa / zespolony z pompą paliwa
-    rezystancja (między stykami „2” i „3”)
    -    zbiornik pełny    270 W
    -    zbiornik pusty    70 W
Filtr paliwa / wymienny, umieszczony pod podłogą samochodu przed zbiornikiem paliwa
-    sposób montażu / strzałka na obudowie powinna być skierowana zgodnie z
    kierunkiem przepływu paliwa
-    częstość wymiany / co 60 000...80 000 km
Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem papierowym, Mann C 37 153
-    częstość wymiany / co 60 000 km
Regulator ciśnienia paliwa / przeponowy, umieszczony na końcu przewodu rozdzielczego paliwa wtryskiwaczy
-    ciśnienie paliwa na biegu jałowym (nie regulowane ręcznie)
    -    przewód podciśnienia podłączony    250 kPa
    -    przewód podciśnienia odłączony    300 kPa
-    ciśnienie resztkowe paliwa (po 10 min od
    unieruchomienia pompy paliwa)    min. 200 kPa
Wtryskiwacze paliwa / cztery, elektromagnetyczne, sterowane przez elektroniczne urządzenie sterujące, umieszczone na przewodzie rozdzielczym paliwa
-    kolejność wtrysku    1-3-4-2
    (cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu)
-    napięcie zasilania    12 V
-    rezystancja (przy 20°C)    14...17 W
Filtr pochłaniacza z węglem aktywnym / umieszczony w przedziale silnika na prawym nadkolu
Zawór elektromagnetyczny pochłaniacza par paliwa / umieszczony na zbiorniku pochłaniacza
-    napięcie zasilania    12 V
-    rezystancja    27 W
Zawór zmiany długości kolektora ssącego / podciśnieniowy, współpracujący z czterema przesłonami obracanymi równocześnie, umieszczonymi w kanałach kolektora ssącego, umożliwiający zmianę długości przewodów (długi dla prędkości silnika mniejszych niż 4000 obr/min i krótkie dla prędkości większych niż 4000 obr/min), pobierający podciśnienie ze zbiornika, sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące za pośrednictwem elektrozaworu

Układ zapłonowy / akumulatorowy, elektroniczny bezrozdzielaczowy (tzw. statyczny), mikroprocesorowy, zintegrowany z układem wtrysku paliwa w ramach systemu sterowania pracą silnika Siemens Simos 2, zawierający:
-    specjalną podwójną cewkę zapłonową zintegrowaną z modułem wzmocnienia
    zapłonu,
-    czujnik spalania stukowego,
-    przewody wysokiego napięcia,
-    świece zapłonowe.
Czujnik spalania stukowego / piezoelektryczny, umieszczony na kadłubie silnika pod kolektorem ssącym
Kolejność zapłonu / zapłon równoczesny w cylindrach 1-4, potem 2-3 (jedna iskra wykorzystywana, druga tracona) - cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu
Cewka zapłonowa / specjalna, podwójna, o dwóch zespołach uzwojeń i czterech wyjściach wysokiego napięcia (cylindry 1-4 oraz 2-3), zintegrowana z modułem wzmocnienia zapłonu, zamocowana z lewej strony w tylnej części głowicy
-    rezystancja uzwojenia pierwotnego / niemierzalna
-    rezystancja uzwojenia wtórnego    4...6 kW
Świece zapłonowe / NGK BKUR 6 ET-10
-    częstość wymiany / co 60 000 km
Odstęp elektrod    0,9...1,1 mm

System sterowania pracą silnika / elektroniczny, mikroprocesorowy, Siemens Simos 2, zawierający:
-    elektroniczne urządzenie sterujące wtryskiem, zapłonem i funkcjami pomocniczymi,
-    czujnik położenia przepustnicy,
-    stycznik biegu jałowego,
-    czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego,
-    czujnik położenia wałka rozrządu,
-    czujnik temperatury cieczy chłodzącej,
-    czujnik temperatury zasysanego powietrza,
-    przepływomierz powietrza,
-    regulator prędkości obrotowej biegu jałowego z czujnikiem jego położenia,
-    elektrozawór zmiany długości kolektora ssącego,
-    sondę lambda w układzie wydechowym przed katalizatorem,
-    przekaźnik pompy paliwa,
-    przekaźnik zasilania urządzenia sterującego,
-    złącze diagnostyczne.
Elektroniczne urządzenie sterujące / Siemens Simos 2, mikroprocesorowe, o złączu podwójnym 80-stykowym (oznaczenia styków 1-52 oraz 53-80) umieszczone w przedziale silnika we wnęce przegrody czołowej pod szybą przednią w środkowej części, wykonujące testy autodiagnostyczne, z możliwością przejścia do trybu pracy awaryjnej z wykorzystaniem zaprogramowanych wartości zastępczych w przypadku nieprawidłowej pracy systemu
Czujnik położenia przepustnicy / potencjometryczny, umieszczony przy obudowie przepustnicy, zawierający stycznik biegu jałowego
-    napięcie zasilania    5 V
Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego / indukcyjny, umieszczony z lewej strony kadłuba w tylnej części, współpracujący z kołem nadajnika impulsów na wale korbowym
-    rezystancja czujnika    730...1000 W
Czujnik położenia wałka rozrządu / hallotronowy, umieszczony z boku głowicy w przediej części
-    napięcie zasilania    4,5...5,5 V
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej / o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony z tyłu głowicy
-    rezystancja
    -    przy 0°C    5000...7000 W
    -    przy 10°C    2500...4500 W
    -    przy 20°C    1500...3000 W
    -    przy 30°C    1200...2000 W
    -    przy 40°C    1000...1500 W
    -    przy 50°C    700...1000 W
    -    przy 60°C    525...650 W
    -    przy 70°C    400...500 W
    -    przy 80°C    275...375 W
    -    przy 90°C    200...275 W
    -    przy 100°C    150...225 W
Czujnik temperatury zasysanego powietrza / o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, wbudowany w przepływomierz powietrza
-    rezystancja
    -    przy 0°C    5000...7000 W
    -    przy 10°C    2500...4500 W
    -    przy 20°C    1500...3000 W
    -    przy 30°C    1200...2000 W
    -    przy 40°C    1000...1500 W
    -    przy 50°C    700...1000 W
    -    przy 60°C    525...650 W
    -    przy 70°C    400...500 W
    -    przy 80°C    275...375 W
    -    przy 90°C    200...275 W
    -    przy 100°C    150...225 W
Przepływomierz powietrza / masowy z termoanemometrem drutowym, umieszczony w przedziale silnika po lewej stronie za filtrem powietrza
Regulator prędkości obrotowej biegu jałowego / silnik krokowy, sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące, umieszczony przy obudowie przepustnicy powietrza, regulujący przepływ powietrza dodatkowego w kanale bocznikowym przepustnicy
-    rezystancja    3...200 W
Elektrozawór zmiany długości kolektora ssącego / umieszczony przy zaworze zmiany długości kolektora ssącego
-    rezystancja    25...35 W
Sonda lambda / umieszczona w układzie wydechowym przed katalizatorem, podgrzewana elektrycznie
-    napięcie zasilania rezystancji ogrzewania    12 V
-    rezystancja ogrzewania    1...5 W
-    napięcie sygnału
    -    mieszanka uboga    0...0,3 V
    -    mieszanka bogata    0,7...1,0 V
Parametry kontrolne
Prędkość obrotowa biegu jałowego    760...880 obr/min
(brak możliwości ręcznej regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego)
Prędkość obrotowa odcięcia wtrysku przez elektroniczne urządzenie
sterujące    6350 obr/min
Zawartość CO
-    na biegu jałowym    do 0,5%
-    przy 2500...2800 obr/min    do 0,3%
(brak możliwości ręcznej regulacji zawartości CO)
Współczynnik lambda przy 2500...2800 obr/min    0,97...1,03
Emisja CO2    182 g/km
Początkowy kąt wyprzedzenia zapłonu
przy 760...880 obr/min    6...14° przed ZZ
(brak możliwości ręcznej regulacji początkowego kąta wyprzedzenia zapłonu)

do góry