Volkswagen Golf

VW Golf | Golf 3 | VW Passat

Golf III 1,6i (1994-1997)

Silnik

Zapłon iskrowy, silnik czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, wałek rozrządu w głowicy, napędzający koła przednie, umieszczony poprzecznie z przodu. W Golfie III montowano od stycznia 1994 do lutego 1995 silnik typu ABU. OD marca 1995 roku XX-wieku montowano silniki oznaczony kodem AEA, natomiast od października 1995 roku silnik typu AEE.

Dane techniczne silnika ABU

Średnica cylindra: 76.5 mm
Skok tłoka: 86.9 mm
Pojemność skokowa: 1598 cm3
Stopień sprężania: 9.5
Ciśnienie sprężania:

  • nominalne 1.0 - 1.5 MPa
  • minimalne 0.7 MPa

Moc maksymalna: 55 kW (75 KM) osiągana jest przy 5200 obr/min
Maksymalny moment obrotowy wynosi 125 Nm i dostępny jest od 3400 obrotów na minutę

Silnik AEA

Średnica cylindra: 76.5 mm
Skok tłoka: 86.9 mm
Pojemność skokowa: 1598 cm3
Stopień sprężania: 10.0
Ciśnienie sprężania:

  • nominalne 1.0-1.5 MPa
  • minimalne 0.7 MPa

Moc maksymalna: 55 kW (75 KM) przy 5200 obr/min
Maksymalny moment obrotowy wynosi 128 Nm i osiągany jest w zakresie 2800 - 3400 obr/min

Silnik AEE

Średnica cylindra: 76.5 mm
Skok tłoka: 86.9 mm
Pojemność skokowa: 1598 cm3
Stopień sprężania: 9.8
Ciśnienie sprężania:

  • nominalne 1.0-1.5 MPa
  • minimalne 0.7 MPa

Moc maksymalna: 55 kW (75 KM) przy 4800 obr/min
Moment maksymalny: jego maksimum wynosi 135 Nm i dostępny jest w zakresie 2800 - 3600 obr/min

Układ rozrządu

Wałek rozrządu w głowicy, pięć łożysk, napędzany paskiem zębatym z mechanicznym napinaczem paska.
Luz zaworów do kontroli faz rozrządu to 1 mm.
Luz roboczy zaworów: zerowy, zastosowano popychacze hydrauliczne.

Układ chłodzenia zamknięty z obiegiem wymuszonym przez pompę odśrodkową. Termostat - parametry techniczne i dane użytkowe:

  • temperatura początku otwarcia 84°C
  • temperatura pełnego otwarcia od 98°C
  • skok zaworu co 7 mm

Wentylator elektryczny, o dwóch prędkościach, sterowany termowyłącznikiem

  • temperatura włączenia wentylatora chłodnicy: pierwsza prędkość wentylatora uruchamiana jest przy temperaturze 92 - 97°C. Wentylator zaczyna pracować z drugą prędkością w zakresie temperatur 99 - 105°C
  • temperatura wyłączenia wentylatora chłodnicy: 1. prędkość wyłączana jest przy temperaturze 84 - 91°C. 2. prędkość wyłączana jest po osiągnięciu 91 - 98°C

Układ smarowania

Zębata pompa oleju, o zazębieniu zewnętrznym, napędzana od wału korbowego łańcuchem jednorzędowym połączona z zaworem przelewowym. Jednorzędowy łańcuch napędu pompy oleju złożony jest z 23 ogniw.

W temperaturze 80°C przy 2000 obr/minutę ciśnienie oleju powinno wynosić minimalnie 0.2 MPa. Ciśnienie otwarcia zaworu przelewowego wynosi od 0.4 do 0.5 MPa. Stosowany w tym układzie smarowania jest filtr oleju z wymiennym wkładem marki Mann (oryginalnie).

Układ zasilania

Silniki ABU oraz AEA działają na wtrysku jednopunktowym. W nowszych silnikach stosowano wtrysk benzyny sterowany elektronicznie zintegrowany z układem zapłonowym w ramach systemu sterowania pracą silnika Bosch Mono-Motronic 1.2.3 (silnik ABU) lub Bosch Mono-Motronic 1.2 (silnik AEA).

Silnik AEE to silnik wtryskowy - wielopunktowy. W tym silniku wtrysk benzyny jest sterowany elektronicznie i jest zintegrowany z układem zapłonowym w ramach systemu sterowania pracą silnika Magneti Marelli 1 AV.

Układ zasilania silników ABU oraz AEA składa się z:

  • zbiornik paliwa
  • pochłaniacz oparów paliwa z zaworem elektromagnetycznym sterowania
  • pompa paliwa
  • filtr paliwa
  • podgrzewacz powietrza w kolektorze ssącym
  • zespół wtryskowy (z regulatorem ciśnienia paliwa, wtryskiwaczem paliwa, czujnikiem położenia przepustnicy i czujnikiem temperatury zasysanego powietrza)
  • filtr powietrza

Układ zapłonowy

Układ zapłonowy silników ABU oraz AEA jest to układ akumulatorowy, elektroniczny rozdzielaczowy, zintegrowany z układem wtrysku benzyny w ramach systemu sterowania pracą silnika Bosch Mono-Motronic. Na układ ten składają się:

  • aparat zapłonowy
  • moduł wzmocnienia zapłonu zintegrowany z pojedynczą cewką zapłonową
  • czujnik spalania stukowego
  • przewody wysokiego napięcia
  • świece zapłonowe
do góry